image slide 2

EFFEKTIV ARTIKEL

VARUMÄRKE + REKRYTERING = SANT

I dagens konkurrensutsatta arbetsmarknad är rekrytering en utmaning för företag som strävar efter att attrahera och behålla de bästa talangerna. Att bygga och upprätthålla ett starkt varumärke är avgörande för företagets framgång. När varumärkesarbete kombineras med rekrytering skapas ett oslagbart lagspel. För personalansvariga och rekryterande chefer är det viktigt att förstå den nära kopplingen mellan varumärkesarbete och rekryteringsprocessen.

Varumärket handlar inte sällan om summan av de associationer målgruppen har av företaget och det kan ses utifrån många olika perspektiv. Varumärket är mer än bara en produkt och det den står för. För ledare kan varumärket ses som ledstjärnan och navet i företaget. För säljarna kan varumärket betraktas som ett slags säljhjälpmedel. I detta blogginlägg kommer vi behandla varumärket som hjälpmedel för att attrahera jobbsökande i rekryteringssammanhang.

Starkt varumärke = konkurrensfördel

Ett starkt varumärke ger företaget en konkurrensfördel när det gäller att attrahera talanger. Genom att tydligt kommunicera företagets vision, löfte, värderingar och arbetskultur blir det möjligt att locka kandidater som delar dessa – och kan identifiera sig med bolagets högre syfte.

Lev upp till varumärkeslöftet genom igenkänning och förtroende

Ofta talar man i termer av ett uppfattat löfte när man talar om varumärkeslöftet. Som företag eller arbetsgivare är det givetvis en klurig fråga att få målgruppen att associera och tänka om företaget på ett enhetligt sätt. Framförallt när ett företag riktar sig till många olika intressenter. Vi kan ta Effektiv som exempel. Vi riktar oss till såväl vd:ar på logistikföretag som utvecklare på IT-avdelningar samtidigt som vi attraherar studenter som söker extrajobb. En bred publik att attrahera och ge en enad varumärkesupplevelse. Det man då behöver göra är alltifrån att dra åt samma håll internt till att agera utifrån vilka man vill upplevas som. Därtill identifiera gemensamma mönster hos vår publik och målgrupp. Varför? Igenkänning, igenkänning. Och ja, igenkänning. Ett etablerat varumärke skapar förtroende både externt och internt. Kandidater som känner igen och litar på företagets varumärke är mer benägna att söka och acceptera anställningar. Dessutom bidrar ett starkt varumärke till att behålla befintlig personal genom att skapa en känsla av lojalitet och stolthet. Anställda fungerar ofta som de bästa ambassadörerna för företaget.

Hur kan man implementera varumärkesarbetet i rekryteringsprocessen?
  • Integrera företagets varumärkesbudskap i jobbannonserna. Lika mycket som du väljer en medarbetare, väljer en medarbetare dig som arbetsgivare. Något vårt blogginlägg om Employer Branding tangerar.
  • Använd sociala medier för att aktivt kommunicera företagets varumärke. Dela framgångshistorier och ge en inblick i arbetsmiljön och kulturen.
  • Använd befintliga anställda som ambassadörer genom att involvera dem i rekryteringsprocessen. Låt dem dela sina erfarenheter och berätta varför de valde företaget. Detta skapar en personlig koppling mellan varumärket och kandidaterna.
  • Använd företagets språk och gemensamma budskap i olika former av texter och kanaler. Du minns väl? Igenkänning är a och o för att bygga varumärke.
  • Ärlighet varar längst – lev upp till varumärkeslöftet. Det ska finnas substans bakom orden, lever man efter värdeorden på hela företaget? I rekryteringsfasen är det avgörande att skapa en realistisk förväntansbild. Belys ditt mervärde för kandidaten på ett realistiskt och sanningsenligt sätt – säg vad du menar och mena vad du säger.
Sammanfattningsvis

Ett framgångsrikt varumärkesarbete är nyckeln till att attrahera, behålla och utveckla talanger. Genom att integrera varumärkesbyggande strategier i rekryteringsprocessen skapar företag en stark grund för långsiktig framgång. Det handlar inte längre om att bygga en marknadsföring och kommunikation där man jagar snabba klick och konverteringar. Det handlar om att bygga ett långsiktigt och värdeskapande varumärke. Så kom ihåg, när det gäller rekrytering – ett starkt varumärke är lika viktigt som en välformulerad tjänstebeskrivning i din annons.

Sanna Johansson

Marknads- och kommunikationsansvarig